Konjakris og konjaknudler 

En langsiktig og sikker lavkarbo diett fra japan

Konjak lages av konjak-potet som vokser i Sør-øst asia. Konjak består av fiber og vann. Alle rede i pre-moderne tid var konjak kjent som detox matvare. I moderne tid kjenner vi konjak (shirataki) ofte i sukiyaki eller i oden. Konjak har spilt en uniq rolle i japansk mathistorie, og den ble etter hvert kjent i verden ofte som dietmat; Zen pasta.

Vi anbefaler å erstatte halvparten av ris eller pasta med konjakprodukter. Konjakdiet skal ikke gi deg belastning men helst skal bidra til å kutte karbohydrater og kalorier på lang sikt. Tipsen fra oss til å lykkes med konjakdiet er å lage god saus og la konjak absorbere den. Etter at du har brukt ca. 2-3kg konjak begynner du kanskje å merke forskjell i kroppen. Selvfølgelig må man passe på kosthold og trim helhetlig.

Vår konjakris og konjaknudler kommer fra San syokuhin i Nagoya. De har spesialisert seg i konjak over 90 år og lager 50 000 konjakplater daglig. De er nøye med utvalg av råvarer både fra Indonesia og fra Japan. Eieren Kato starter stadig nye konjak-produkter hovedsakelig for helsebransjen. Se mer om firmaet i http://www.e-konnyaku.com/english/

Tilberedelse av konjaknudler

Konjaknudler skal ligge i varmt vann i minst et kvarter, og skille nudlene godt før bruk da vannet inneholder sirup som satt nudlene sammen. Når sirupen er fjernet inneholder konjaknudler 25 kcal/stk. Det blir ca. 70% mindre kalorier enn vanlig spaghetti.

Tilberedelse av konjakris

Konjakris kan legges i vann sammen med skillet ris gjerne i en time. Deretter kan du koke risen på vanlig måte. Dersom du skal lage risotto eller risengrinsgrøt kan du koke konjakris direkte i saus/melk. Konjakris inneholder 60% mindre kalorier og 55% mindre karbohydrater enn vanlig ris.